Een duidelijke groep afnemers kiezen: het klinkt eenvoudig, maar de weg naar
je keuze vraagt toch om onderzoek, discipline en testen.

Dat schrijft het Amerikaanse ‘ondernemersvakblad’ Entrepreneur.
Het baseert zich daarbij op het boek Nichecraft van Lynda Falkenstein.

Falkenstein rekent af met de opvatting van sommige beginnende ondernemers dat
hun niche er kant-en-klaar ligt. Het tegendeel is het geval. Een andere
valkuil is alles willen zijn voor iedereen. "Kleiner betekent juist
groter", zegt Falkenstein. Kies!

Zij komt met een plan in zeven stappen om tot een keuze te komen.

1. Maak een verlanglijst

Met wie wil je zakendoen? Met consumenten of met bedrijven? In welke regio? In
welke branche? Hoe specifieker hoe beter. Stel, je wil een hippe
kappersketen openen: richt je dan niet op jongeren, maar op Surinaamse
meisjes in grote steden in de Randstad.

2. Focus

Inventariseer de dingen waar je goed in bent en welke vaardigheden daar
bijhoren. Maak een lijstje van je behaalde resultaten. Welke lessen heb je
daarbij geleerd? Welk patroon zie je in de manier waarop je problemen
aanpakt?

De niche die je voor je bedrijf kiest, moet op een natuurlijke wijze hier bij
passen.

3. Beschrijf het wereldbeeld van je klant

Kijk niet door je eigen bril naar je markt, maar door die van je potentiële
klant. Wat zijn diens grootste problemen?

4. Breng alles samen

Je niche moet nu scherp in beeld komen. Als het goed is voldoet-ie aan de
volgende eisen:

- de niche brengt je waar je wilt zijn of komen (je lange-termijnvisie)

- iemand anders wil die markt zijn, namelijk je klanten

- je gaat planmatig te werk

- de niche is uniek in zijn soort

- de niche kan zich ontwikkelen, met verschillende verdienmodellen die ook
succes op lange termijn bieden

5. Evalueer

Vergelijk de keuze die je in je hoofd had met de criteria van punt 4.
Voldoet-ie niet aan alle eisen, schrap hem dan!

6. Test

Probeer de niche uit op een aantal klanten, met een proef van je product of
dienst

7. Ga ervoor!

Als je je huiswerk goed hebt gedaan, is de stap naar het ondernemerschap geen
gok maar een 'educated guess'.

Lees ook:

Oudere ondernemer als starter vaker succesvol

Zo verklein je de kans dat je startup faalt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl